NSB overtok 74 lok av typen BR 52 Stortysker etter krigen som ble til NSB type 63. Disse ble satt inn i godstrafikk og persontrafikk på de fleste av banene som tålte lok med 15 tonn akseltrykk. Lok type 63 nr. 2770 er det eneste av denne loktypen igjen i Norge i dag.
Det har tatt 10 år å returere dette loket og er gjort an NJK avd Rogaland.